FR | NL
Home | Over Vax Info | Links | Contacteer ons

Actualiteitprint

Impact sociale media op vaccinatie aarzeling

gepubliceerd op dinsdag 28 augustus 2018

Een Italiaanse studie gepubliceerd in Vaccine onderzocht de impact van sociale media op de meningen over vaccinaties. Bedoeling was om de polarisatie van facebook-gebruikers ten aanzien van vaccinatie en de evolutie in de tijd na te gaan.

De studie analyseerde de interactie van 2,6 miljoen facebook-gebruikers over een periode van ruim zeven jaar. De onderzoekers stelden een sterke polarisatie vast die over de jaren toenam. De meerderheid van de bezoekers leest alleen die informatie die overeenkomt met hun overtuigingen, voor of tegen vaccinatie, maar geen afwijkende informatie. Dit echokamer-effect verklaart mogelijk waarom campagnes met wetenschappelijke informatie relatief weinig succes hebben en de informatie alleen gelezen wordt door mensen die al overtuigd zijn. Meer zelfs, dergelijke boodschappen kunnen tegenstanders nog versterken in hun opinie. De auteurs pleiten ervoor dat campagnes meer rekening houden met dit echokamer-effect.

Bron:
Schmidt AL, Zollo F, Scala A et al. Polarization of the vaccination debate on Facebook. Vaccine. 2018. 36 (25): 3606-3612.
https://doi.org/10.1016/j.vaccine.2018.05.040


Abonneer u op de nieuwsbrief