FR | NL
Home | Over Vax Info | Links | Contacteer ons

Diverse onderwerpenprint

Vaccinatiegegevens nu ook raadpleegbaar via Vitalink

gepubliceerd op maandag 4 mei 2015

In het Vlaamse Gewest en Brussel-Hoofdstad kunnen artsen-vaccinatoren sinds 2006 elektronisch vaccins bestellen en vaccinaties registreren in Vaccinnet. Sinds 1 januari 2014 zijn Vlaamse vaccinatoren verplicht de vaccinaties waarvoor Zorg en Gezondheid het vaccin gratis ter beschikking stelt, te bestellen en te registreren via Vaccinnet. Via Vitalink kunnen ook patiënten en andere zorgverleners deze gegevens bekijken. Brusselse artsen kunnen kiezen tussen Vaccinnet of het systeem van de Franse Gemeenschap.

Vaccinnet is in essentie een online-bestel- en distributiesysteem voor de vaccins die door de Vlaamse overheid in het kader van het vaccinatieprogramma gratis ter beschikking gesteld worden aan de vaccinatoren.

Vaccinnet

Dit bestelsysteem is gekoppeld aan een registratiesysteem voor vaccinaties. Huisartsen, kinderartsen, gynaecologen, CLB-artsen en andere vaccinatoren kunnen alle vaccins die ze toedienen in Vaccinnet registreren. Dat zijn niet alleen de vaccins uit het basisvaccinatieschema die de Vlaamse overheid gratis levert aan de artsen; ook andere vaccinaties, zoals reisvaccinaties, kan de vaccinator daarin bijhouden. Op die manier functioneert Vaccinnet ook als een vaccinatiedatabank die, enerzijds, de opvolging en bijsturing van het vaccinatiebeleid mogelijk maakt en die, anderzijds, vaccinatoren in staat stelt om via elektronische weg de vaccinatiestatus te raadplegen van de zorggebruiker waarmee ze in contact staan. Zo kan een vaccinator nagaan of die persoon een bepaalde vaccinatie nog moet krijgen of die al gekregen heeft, zodat nodeloze inentingen kunnen vermeden worden.

Ook kunnen ernstige bijwerkingen gesignaleerd worden. Deze informatie wordt dan automatisch naar de medische equipe van Vaccinnet gestuurd in het kader van de vaccinovigilance.
Om de uitwisseling van vaccinatiegegevens met de vaccinatoren te faciliteren is het de bedoeling om tot een vorm van integratie te komen tussen Vaccinnet (https://www.vaccinnet.be), en elk elektronisch medisch dossiersysteem (EMD software).
_Wanneer er wijzigingen zijn in het vaccinatiebeleid of dringende informatie is over bepaalde vaccins, wordt dit meegedeeld op de introductiepagina van Vaccinnet, waar dan eventueel een link gelegd wordt naar een website met bijkomende uitleg.

Wegwijs in Vaccinnet
Voor nieuwe vaccinatoren heeft het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid een beknopte gids gemaakt die hen probleemloos wegwijs maakt in dit bestelen distributiesysteem. [http://www.zorg-en-gezondheid.be/uploadedFiles/NLsite_v2/Ziekten/Vaccinaties/Informatie_voor_vaccinatoren/Vaccinnet_quick-start_20130904_drieluik.pdf]
Wie toch nog problemen ondervindt, kan altijd terecht bij de helpdesk van Vaccinnet : 02 533 14 00 of vaccinnet zorg-en-gezondheid.be
www.vaccinnet.be

Vitalink voor zorgverstrekkers

Sinds begin 2014 kan elke erkende zorgverlener in Vlaanderen de vaccinatiegegevens uit Vaccinnet van zijn/ haar patiënten ook raadplegen via het beveiligde Vitalinkplatform (www.vitalink.be). Vitalink is het digitale platform van de Vlaamse overheid voor het veilig uitwisselen van zorg- en welzijnsgegevens tussen zorgverstrekkers in de eerstelijnsgezondheidszorg. Via Vitalink kunt u geen vaccins bestellen of vaccinatiegegevens toevoegen of wijzigen. Dat kan alleen via Vaccinnet.

  • Vitalink is een platform, geen computerprogramma. U hebt toegang via uw vertrouwde software, waarin Vitalink geïntegreerd wordt. U kunt dus alleen gebruikmaken van Vitalink als uw software aangepast is. Momenteel is er nog maar een beperkt aantal softwarepakketten voor zorgverleners aangepast om met Vitalink te kunnen werken. Daar komt de komende maanden verandering in. Op de website van Vitalink vindt u een overzicht van de compatibele software.
  • Als u gebruik wilt maken van Vitalink moet u uzelf kunnen authenticeren via de diensten van het eHealth-platform. Dat doet u met uw elektronische identiteitskaart (eID). Daarom hebt u een geïnstalleerde kaartlezer nodig. Die kan u ook gebruiken voor het registreren van de geïnformeerde toestemming van uw patiënt en de therapeutische relatie met hem/haar.
    Alle informatie over eID vindt u op : http://eid.belgium.be/nl/
  • Om de (vaccinatie) gegevens van uw patiënten via Vitalink elektronisch te delen met andere zorgverleners, is de toestemming van uw patiënt vereist. De toestemming geldt ook voor de elektronische uitwisseling van andere gezondheidsgegevens van Belgische actoren in de zorg.

Toestemming patiënt

Elke patiënt kiest zelf welke zorgverleners hij toegang geeft tot zijn gegevens door aan te geven met welke zorgverleners hij/zij een therapeutische relatie heeft. Als de patiënt bij u aanwezig is, dan kunt u ook zelf de therapeutische relatie met uw patiënt registreren. Dat doet u via de website van het eHealth-platform https://www.ehealth.fgov.be/nl/citizen of via uw eigen applicatie (als die functie is ingebouwd).

  • Voor volwassenen :
     Een eID-kaart (combinatie van rijksregisternummer en kaartnummer);
     Of een SIS-kaart/ISI+-kaart (combinatie van rijksregisternummer en kaartnummer);
     Of, voor niet-Belgen, een elektronische vreemdelingenkaart (combinatie van rijksregisternummer en kaartnummer).
  • Voor kinderen :
     Een kidsID-kaart (combinatie van rijksregisternummer en kaartnummer);
     Of een SIS-kaart (combinatie van rijksregisternummer en kaartnummer).

Als u de toestemming registreert voor uw patiënt, is het uw verantwoordelijkheid om de patiënt voldoende te informeren over wat die toestemming inhoudt en over zijn/haar rechten als patiënt.

Welke gegevens ?

Wanneer u de vaccinatiegegevens van uw patiënt via Vitalink raadpleegt, krijgt u per vaccinatie de datum van toediening, de officiële naam van het vaccin en tegen welke ziekte het vaccin werkzaam is. Vitalink wordt dagelijks geüpdatet vanuit Vaccinnet, zodat steeds de meest actuele gegevens beschikbaar zijn (tot en met de vorige dag).
Medio 2014 waren meer dan 14 miljoen vaccinatiegegevens van zo’n 2 miljoen Vlamingen uit Vaccinnet ontsloten via Vitalink. Het gaat over :
 Vaccinaties toegediend door Kind & Gezin vanaf 1999 (een deel reeds vanaf 1997).
 Vaccinaties toegediend door CLB- artsen vanaf september 2005.
 Vaccinaties toegediend door huisartsen en pediaters vanaf 2006, voor zover deze gegevens door hen geregistreerd werden.
Met het ontsluiten van de vaccinatiegegevens uit Vaccinnet voor andere zorgverleners wordt één van de actiepunten uit het Actieplan Vaccinaties bij de Vlaamse gezondheidsdoelstelling vaccinaties gerealiseerd.

Patient HealthViewer

Sinds begin 2014 kunnen ook uw patiënten via de Patient HealthViewer hun vaccinatiegegevens inkijken die beschikbaar zijn via Vitalink. De Patient HealthViewer werd door de ziekenfondsen ontwikkeld voor Vitalink en is gratis te downloaden op de website van elk ziekenfonds.
Dit kan enkel via de elektronische identiteitskaart of kids-ID-kaart als die een geactiveerde chip bevat. U heeft dan ook een kaartlezer en de pincode van de kaart nodig.
Meer informatie : www.vitalink.be en de websites van de ziekenfondsen.

Voor de praktijk

Toegang tot Vaccinnet
Elke arts-vaccinator kan toegang vragen tot Vaccinnet. Hiervoor moet hij/zij inloggen om zich te identificeren en te authentificeren, net zoals voor bv. de elektronische belastingaangifte via Tax-on-web.
Dit kan op twee manieren :

  • met een gebruikersnaam, een paswoord en een eigen tokenkaart (met 24 individuele codes), die u moet aanvragen via www.belgium.be onder “Top online diensten”. Sedert begin 2014 kan dit enkel nog via de elektronische identiteitskaart en bijhorende pincode. Naderhand kunt u dan wel inloggen met de tokenkaart, ook vanaf een computer zonder kaartlezer;
  • met de elektronische identiteitskaart (eID-kaart) met de bijhorende pincode die gelezen wordt via een kaartlezer die op de computer aangesloten is. De informatie over het correct installeren en de software hiervoor vindt u op de website : http://eid.belgium.be. Wanneer u als arts de eerste keer toegang vraagt tot Vaccinnet, moet u de gebruiksovereenkomst aanvaarden. Daarna kunt u toegang vragen tot Vaccinnet op basis van uw RIZIV-nummer. U vult uw gebruikersprofiel aan met alle nodige velden: leveringsadres (met eventueel bijkomende info), telefoonnummer, mogelijke uren voor de leveringen van vaccins, ...
    Als u toegang heeft tot Vaccinnet en u de eerste keer inlogt, wordt gevraagd in te vullen hoeveel vaccins u in voorraad heeft. Indien u er geen heeft, vult
    u overal “0” in. Hierna kunt u van start gaan en indien gewenst overgaan tot een eerste bestelling.

Een groepspraktijk kan aangemaakt worden in Vaccinnet zodat men gebruik kan maken van een gemeenschappelijke voorraad vaccins. Hiervoor moet elke arts eerst individueel toegang vragen tot Vaccinnet. De opvolging van het aantal vaccins gebeurt hier dus voor alle artsen samen, onafhankelijk van welke arts vaccins heeft toegediend. Elke arts kan zo nodig een bestelling voor de groep plaatsen.

Een medisch secretariaat kan in Vaccinnet bestellingen uitvoeren of vaccinaties registreren in naam van een arts. Daarvoor moet die persoon op basis van het rijksregisternummer aan de arts gekoppeld worden. Een arts in opleiding wordt op dezelfde manier aan de praktijkbegeleider gekoppeld.

Vaccinatoren binnen organisaties zoals CLB’s, woonzorgcentra, arbeidsgeneeskundige diensten, opvangcentra voor asielzoekers, woonzorgcentra, enz. kunnen toegang krijgen tot Vaccinnet. De identificatie is dan gebaseerd op het rijksregisternummer van de verschillende personen die voor deze organisaties of instellingen toegang vragen. Voor deze instellingen moet er wel steeds een verantwoordelijke arts aan het profiel gekoppeld worden.


Abonneer u op de nieuwsbrief