FR | NL
Home | Over Vax Info | Links | Contacteer ons

Actualiteitprint

Griep: verbetering van de vaccinatiegraad

gepubliceerd op dinsdag 20 september 2016

Een enquête gebaseerd op 11 focusgroepen met volwassenen van verschillende leeftijden in Engeland onderzocht de effectiviteit van diverse boodschappen om de griepvaccinatie te promoten.

  • Campagnes die focusten op het vermijden van risico’s werkten beter dan campagnes die de nadruk legden op gezondheidspromotie.
  • Feitelijke, wetenschappelijk ondersteunde boodschappen werden als het meest overtuigend beschouwd.
  • Informatie over de kosten en baten van vaccinatie werden goed onthaald.
  • Boodschappen die inspeelden op schuldgevoelens werden als paternalistische beschouwd.

De auteurs besluiten dat informatiecampagnes korte boodschappen moeten gebruiken, met genuanceerde informatie gebaseerd op wetenschappelijke bewijzen en transparant wat mogelijke bijwerkingen betreft.
Meer info: F. Mowbray, A. Marcu, C. Godinho et al. Communicating to increase public uptake of pandemic flu vaccination in the UK: Which messages work?
Vaccine. 2016; 34 (28): 3268-3274. doi:10.1016/j.vaccine.2016.05.006.


Abonneer u op de nieuwsbrief